Weerwolven van Wakkerdam
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Deadline stemming woensdag 23 december 20.00 uur!


Ga naar beneden
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty vertellersblog

zo 18 sep 2016, 22:45
In dit topic zal ik per rol aangeven wat mij persoonlijk de meest tactische keuze lijkt. Dat betekent niet dat dit zo hoeft te zijn. De toevoegingen "gedaan" en "niet gedaan" zijn nadrukkelijk geen waardeoordeel.

Nacht 1
Geliefden, Meracy & Nicole (Heks & Schout)
Sowieso vind ik de keuze van Tungsten erg leuk. Hij koppelt een ervaren speler aan een nieuweling. Zo is hij zelf ooit Georgette gekoppeld toen zij voor het eerst speelde. Hopelijk doet Nicole hier veel ervaring mee op.

Het koppel bestaat uit twee sterke burgerrollen. Gelukkig voor hen kunnen ze elkaar goed beschermen. Er is wel een probleem: als Nicole haar geliefde bewaakt, dan kan die haar niet redden als dat nodig is.
Dat risico kunnen ze eigenlijk niet wagen, dus Nicole kan Meracy niet beschermen zolang Meracy nog een levenselixer heeft. Via de klaagmuur kan Meracy laten weten of ze in de eerstvolgende nacht beschermd wil worden (en dus geen drankjes) kan gebruiken. Nicole kan het best iemand anders dan Meracy bewaken. Eigenlijk maakt het niet veel uit wie.
Niet gedaan (deadline gemist)

Meracy moet haar levenselixer bewaren voor zichzelf of Nicole. Iemand anders moet ze niet redden, want hun rollen zijn erg belangrijk. Ook het vergif kan ze beter nog even bewaren.
Gedaan

Weerwolven; lidun, Tram Anh & Georgette4
Voor het eerst op het forum is er een volledig vrouwelijke roedel. Als zij het weten te winnen maken ze wel een statement Razz De witte weerwolf heeft nog geen gave deze nacht. Lidun moet gewoon doen alsof ze een normale weerwolf is. Misschien dat Tram Anh en Georgette4 er dan niet aan denken. Lidun kan er eigenlijk beter voor zorgen dat Georgette4 geen biechtmoeder wordt. Kasteeldame zou voor haar beter zijn. Het zou wel verdacht zijn als ze meteen al het beroep van Frits proberen te bemachtigen. Dit zou in elk geval veel focus op Georgette4 en lidun leggen. Ze kunnen ook eerst Tungsten een goed beroep geven. Zo kan lidun misschien krediet bij hem winnen. In dat geval moeten ze gaan voor Frits of Nicole en dat beroep aan Tungsten doorgeven. Een andere mogelijkheid is Tungsten zelf doden omdat het iets veiliger en zekerder is m.b.t. de pyromaan en/of de schout. Maar ik denk dat het beter is om te proberen Tungsten voor zich te winnen. 
Niet gedaan

Ziener, Frits
Voor de ziener is het belangrijk om te weten of de biechtmoeder te vertrouwen is. Hij kan Nicole dus het best bekijken. Zelfs als ze dan geliefd is met een weerwolf, wil ze de andere weerwolven eruit werken. 
Niet gedaan

Yeti, SilentScreamer (Jip)
Jip kan het beste de eerste nacht niets doen. Hij kan weliswaar de weerwolven dwarszitten, maar ook de ziener. Het is wel handig als de burgers iets van informatie inwinnen in de eerste nacht.
Gedaan
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

di 20 sep 2016, 18:26
Nu is het tijd voor de eerste dag. De weerwolven hebben we pech gehad afgelopen nacht, want ze zijn gestuit op de weerhamster. In alle andere gevallen was er iemand doodgegaan of een levenselixer gebruikt. Bovendien weet Meracy nu dat David onschuldig is en Frits weet dat Tram Anh schuldig is.
De weerwolven hebben met de schooljuf wel een machtig wapen. Ze kunnen Meracy laten nablijven en dan hopen op een gelijke stemming.
Frits moet zijn bevindingen niet al te enthousiast tentoon gaan spreiden. Hij is als kasteelheer erg machtig en hij moet niet ten prooi vallen aan de weerwolven. 
Voorlopig staan de burgers er ijzersterk voor.
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

vr 23 sep 2016, 10:07
Het spelverloop is behoorlijk bijzonder tot nu toe. Na nacht en dag 1 zijn er nog geen doden. De stemming gaf wel aan dat de burgers nog niets weten, want er is maar een stem naar een weerwolf gegaan en die kwam van een andere weerwolf. Dat de schooljuf haar macht niet heeft ingezet, is jammer voor de ziener (Frits), want het had hem nuttige informatie gegeven. Wellicht zal hij ook Georgette4 nu (ten onrechte) vertrouwen. In ieder geval is Frits consequent geweest dat hij de eerste dag zijn gave inzet. Hij had ook aangegeven dat hij het wel een idee vond om dood gestemd te worden en zo te worden verplicht zijn gave in te zetten. Misschien anticipeert hij ook wel op het feit dat de wolven zijn kasteel proberen te bemachtigen.

Nacht 2
Weerwolven (lidun, Tram Anh & Georgette4)
In ieder geval moeten ze niet opnieuw proberen David op te eten, want het is heel goed mogelijk dat hij slet of weerhamster is. Ook Jip kunnen ze beter even laten, want dan zou uitkomen dat lidun en Georgette4 op een burger hebben gestemd. Verder geldt ongeveer hetzelfde als nacht 1, want de beroepen zijn nog hetzelfde allemaal. Frits opeten en Georgette4 het kasteel geven zal algauw erg verdacht overkomen. Zeker ook omdat lidun en Georgette4 op dezelfde persoon hebben gestemd. Het lijkt me daarom handiger om eerst Tungsten een huis te geven. Dan bij voorkeur niet het kasteel zodat er niet weer een dag zonder doden komt. Nicole lijkt mij nog steeds de handigste keuze, want dan kan lidun Tungsten biechtvader maken (en hem daarmee gunstig stemmen). Alternatief is Tungsten opeten omdat de kans op onderschepping (en pyromanie) dan kleiner is.
Gedaan

Witte weerwolf (lidun)
Zij hoeft deze nacht niets te doen. Ze heeft maar twee roedelgenoten en ze heeft nog tijd genoeg om hen op te eten. Bovendien zijn ze veel te belangrijk qua beroepen.
Gedaan

Ziener (Frits)
Om dezelfde reden als nacht 1, kan hij het best Nicole bekijken.
Niet gedaan

Heks (Meracy)
Ze weet nu dat David te vertrouwen is en dat hij waarschijnlijk weerhamster of slet is. Als het goed is weet ze dat Nicole de vorige nacht niets heeft gedaan. Het verstandigste is nog altijd om alleen zichzelf of haar geliefde Nicole te redden. Eventueel zou Frits ook nog kunnen, zodat de weerwolven het kasteel niet kunnen krijgen. Het vergif kan ze het best bewaren.
Gedaan

Yeti (SilentScreamer (Jip))
Hij kan zijn gave nu inzetten. Het heeft risico's, maar de weerwolven hebben dan 50% kans op falen en dat is zeker de moeite waard. Er is wel een kans dat hij de heks zal hinderen, terwijl de wolven slagen, maar die is niet erg groot.
Niet gedaan

Schout (Nicole)
Als het goed is weet ze dat David te vertrouwen is en dat die zonder toedoen van haar of Meracy een nacht heeft overleefd. Ergo, hij is weerhamster of slet en hij hoeft dus niet te worden bewaakt. Meracy bewaken is ook niet handig, want dan kan die haar levenselixer niet gebruiken als de weerwolven Nicole opeten. De andere opties zijn dan: Frits, lidun, SilentScreamer (Jip) en Tram Anh. Het maakt niet heel veel uit wie van deze ze uitkiest.
Niet gedaan


Laatst aangepast door Verteller op zo 25 sep 2016, 18:39; in totaal 1 keer bewerkt
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

zo 25 sep 2016, 18:38
Tijd voor de tweede dag. Er is nog altijd niemand dood en dat is voor een tweede dag wel bijzonder. Voor de weerwolven ziet het er niet goed uit. Tram Anh is gezien en waarschijnlijk zal Frits er alles aan doen om haar eruit te werken.  Het is wel aannemelijk dat zijn poëtische klaagmuurbericht van de echte ziener komt. Jip zal Frits nu waarschijnlijk wel vertrouwen, want een weerwolf had hem nooit gered (dat zou erg dom zijn).

Tram Anh kan iemand het stemrecht afpakken en dat moet ze nu echt wel doen. Sowieso denk ik dat haar laatste dagen geteld zijn, want de biechtmoeder zit er ook nog in. Die kan één van de klaagmuurberichten nagaan (hoewel ze al weet dat Meracy onschuldig is) en zo ontdekken welke van de twee klopt. Sowieso denk ik dat Frits, Jip, Meracy en Nicole meteen Tram Anh zullen verdenken. Georgette kan Tram Anh niet te hard verdedigen (want TA stemde op haar) en lidun al helemaal niet (want ze is zelf witte weerwolf).

Voorlopig staan de burgers dus nog altijd veel sterker.
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

ma 26 sep 2016, 16:53
Tram Anh heeft gekozen om Meracy het stemrecht te ontnemen. Dat vind ik een verstandige keuze. Waarschijnlijk begrijpt ze ook wel dat ze niet veel kans meer maakt en dan is het slim om een soort tweestrijd te creëren. Ze kan er ook nog voor zorgen dat er op haar een biecht wordt gebruikt, zodat de burgers daar niets meer aan hebben.

Ik zou het knap vinden als Tram Anh zichzelf hier nog uit redt, maar gebeuren in dit spel vaker rare dingen. 

Verder vermoed ik dat het klaagmuur bericht van Meracy bedoeld is om Nicole in te seinen dat het levenselixer gebruikt is. Ze zijn als koppel nu dus kwetsbaar. Ze kunnen de biecht nu gebruiken, maar ze kunnen er ook nog even mee wachten omdat ze eigenlijk al wel reden genoeg hebben om op Tram Anh te stemmen.
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

di 27 sep 2016, 10:47
Nu Nicole de biecht bij Tram Anh heeft afgenomen, is het voor Tram Anh einde oefening. Haar mede weerwolven kunnen haar niet meer beschermen want dat zou ontzettend verdacht zijn. De overwegingen van Nicole begrijp ik ook wel. Ze weet door een seintje op de biechtmuur dat zij vannacht aan de dood is ontsnapt. Dit hebben Meracy en Nicole slim afgesproken. Ze zijn nu dus kwetsbaar als koppel.

Aan de andere kant leek zich al bijna een meerderheid af te tekenen om op Tram Anh te stemmen. In ieder geval leken Frits en LWT zeker die kant op te neigen. Verder denk ik dat Jip wel op Frits durft te vertrouwen, omdat hij vrij zeker weet dat Frits onschuldig is.
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

wo 28 sep 2016, 20:26
De burgers hebben één van de drie weerwolven uit de weg geruimd, maar zijn inmiddels wel een mogelijkheid tot gratie, een biecht en een levenselixer armer. Verder is lidun ook al gezien door Frits. Daar heeft Frits alvast rekening mee gehouden met stemmen. Misschien hoopt hij dat de weerwolven hem opeten en zo lidun verdacht te maken. In ieder geval schat ik de kansen voor Georgette4 en lidun op dit moment niet heel groot in. Ze horen eigenlijk niet eens bij elkaar, maar ik verwacht dat ze voorlopig wel samen zullen werken.

Nacht 3
Weerwolven (Georgette4 & lidun)
De weerwolven zijn het machtige beroep van schooljuf kwijtgeraakt en dat moeten ze eigenlijk proberen terug te krijgen. Een andere mogelijkheid is het kasteel bemachtigen, maar dat lijkt me beduidend minder goed. Met een kasteel ben je niet veilig voor de heks. De makkelijkste manier is om Tungsten op te eten zodat alleen Georgette4 nog overblijft voor het beroep van schooljuf. Dan lopen ze ook niet het risico door de schout te worden onderschept (het zou wel fijn zijn voor ze als ze nu weleens slagen). David en Nicole zijn al een mislukt, dus het is beter hen niet opnieuw te proberen. Ze kunnen namelijk slet of weerhamster zijn. Een andere boer opeten is ook niet slim, want dan moet lidun eeen boerderij aan Tungsten geven en een school aan Georgette4. Dat kan verdenkingen oproepen. Het enige redelijke alternatief is om Frits op te eten en dan het kasteel aan Tungsten te geven. Maar Tungsten opeten lijkt me een stuk beter.
Niet gedaan

Witte weerwolf (lidun)
De verhouding burger-weerwolf is alleen maar schever geworden, dus ze kan het best opnieuw niks doen.
Gedaan

Ziener (Frits)
Hij heeft al één weerwolf in de smiezen, namelijk lidun. Nog eentje te gaan dus. Het ligt voor de hand dat Meracy en Nicole wel te vertrouwen zijn. Meracy was tegenstander van Tram Anh en Nicole heeft een weerwolf betrapt. Hij kan dus beter bij iemand anders dan hen kijken. Over de zwervers krijgt hij misschien nog wel info, omdat ze van lidun een huisje zullen krijgen, dus hij kan het beste bij een boer kijken: David of SilentScreamer (Jip). Voor David hoop ik uiteraard dat die niet bekeken wordt, want dan is die er geweest.
Niet gedaan

Schout (Nicole)
Als ik het goed heb, dan weet Nicole wat de weerwolven vorige nacht hebben gedaan, via de klaagmuur. Ze kan nu dus het beste haar geliefde beschermen en als ze goed hebben overlegd, dan weet Meracy dat ook.
Gedaan

Heks (Meracy)
Als ze inderdaad heeft afgesproken dat Nicole haar nu beschermt, dan kan ze niks doen met het vergif, want dat zal dan mislukken.
Gedaan

Yeti (SilentScreamer (Jip))
Om dezelfde reden als nacht 2 is het een goed idee om de gave te gebruiken. Het ligt zeer voor de hand dat de wolven nu wel zullen slagen, want ze hebben al enorme pech gehad.
Niet gedaan
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

vr 30 sep 2016, 19:07
Opnieuw geen succes voor de weerwolven. Ze zijn inmiddels zeker de onfortuinlijkste roedel in mijn vertellerscarrière. Ze hebben goed gezien dat Frits de ziener is. Maar dan hadden ze hem natuurlijk op moeten eten. Zoveel goede rollen zitten er verder niet in. Waarschijnlijk geeft lidun de school aan Tungsten in de hoop hem ook verdacht te maken.

Het gaat er voor de burgers steeds beter uitzien.
Verteller
Verteller
Admin

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

zo 02 okt 2016, 20:36
Lidun is dood en Georgette4 is super verdacht. Het zou me heel erg verbazen als ze niet wordt vergiftigd door de heks. Ze had zich best kunnen (en moeten) verdedigen tegen de beschuldigen van Tungsten. Volgens mij kon ze best aannemelijk maken dat hij de weerwolf is.. 

Nacht 4
Weerwolven (Georgette4)
Even in de optimistische modus en veronderstellen dat ze nog een kans maakt. Zoals ze beredeneerde is Frits waarschijnlijk de ziener. Echter wordt hij nu waarschijnlijk beschermd. Volgens mij kan ze het beste SilentScreamer (Jip) opeten. Dat is nog niet eerder geprobeerd en hij is totaal niet verdacht. De nacht erop moet ze dan voor Frits gaan, als het zover komt.
Niet gedaan

Heks (Meracy)
Ze kan het beste iemand vergiftigen die verdacht is. Waarschijnlijk is ofwel Georgette4 ofwel Meester Lupus W. Tungsten weerwolf. De rest is minder waarschijnlijk (of uitgesloten). Ze kan dus het best voor één van deze twee gaan.
Gedaan

Ziener (Frits)
Het lijkt waarschijnlijk dat Georgette4 wordt vergiftigd, dus bij haar kijken heeft dan weinig zin. Mocht zij geen weerwolf zijn, dan ligt het voor de hand dat Meester Lupus W. Tungsten dat is. Daarom kan hij het best bij hem kijken. Het risico dat hij weerhamster kan Frits voor lief nemen, want ook dan zullen de burgers winnen.
Niet gedaan

Schout (Nicole)
Ze kan Meracy en Georgette4 niet bewaken en de rest wel. Frits is waarschijnlijk ziener, dus het is verstandig hem bescherming te bieden. Van de andere burgers is het  minder belangrijk dat ze de nacht overleven.
Niet gedaan 

Yeti (SilentScreamer (Jip))
Niets doen, zodat de heks vrij spel heeft. Het is niet van wezenlijk belang dat de weerwolf onderschept wordt.
Gedaan
Gesponsorde inhoud

vertellersblog Empty Re: vertellersblog

Terug naar boven
Soortgelijke onderwerpen
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum