Weerwolven van Wakkerdam
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Deadline stemming woensdag 23 december 20.00 uur!


dag 1

+8
Meracy
Arkaios
Abubu
Frits
SilentScreamer (Jip)
Duco
AJ
maurienttje
12 plaatsers
Ga naar beneden
maurienttje
maurienttje
Boer
Boer

dag 1 Empty dag 1

zo 18 mei 2014, 22:43
Hooii,

Zo, nu is er plaats om te discussiëren.

Groetekes,

jwz
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 00:46
Dag medeburgers. Ons dorp blijkt helaas vervloekt te zijn. Onze eerste burger is vermoord. Waarschijnlijk door de weerwolven, het lijkt me stug dat de heks haar vergif heeft gebruikt. 
Helemaal onschuldig was Maartje ook weer niet. Want ze bleek plezier te beleven in brandstichting. Daarvoor hoef je uiteraard niet dood, detentie was beter geweest. We hoeven nu niet meer bang te zijn dat de kerk, de school, het politiebureau of mijn kasteel 's nachts in lichterlaaie komt te staan.

Dan moeten we nu nagaan wat er moet gebeuren. 
- een zwerver mag de sleutel van kaartjes boerderij krijgen (dit wordt pinda^2 heb ik net gezien)
- Frits mag iemand laten nablijven, die dus niet mag stemmen.
- verder wil ik vragen of mensen vannacht iets hebben opgemerkt
- misschien kunnen we ook wijzer worden uit de klaagmuur.
- meracy kan eventueel een biecht afnemen (2x mbv fitzwilliam darcy)
Duco
Duco
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 02:52
Ik heb net de klaagmuur gelezen, maar daar worden we niet veel wijzer van (hoewel ik dat lange bericht een bijzonder verhaal vond!).

Ik wil wel opmerken dat ik het bijzonder vind dat onze burgemeesteres nog leeft, de geschiedenis leert dat de burgemeester toch een gewild doelwit is voor weerwolven, tenzij.....

Ook wil ik benadrukken dat de weerwolven, naast het gevaar dat ze sowieso met zich meebrengen, met goede beroepen nóg gevaarlijker kunnen zijn. Zoals we vorig potje zagen kan een wolvige veldwachter behoorlijk machtig zijn. Ik beschuldig niemand, maar in mijn lust om extra informatie te vergaren en een positieve bijdrage aan deze discussie te leveren, zou ik graag van Arkaios vernemen waarom hij Pindapinda tot mijn collega gemaakt heeft.
SilentScreamer (Jip)
SilentScreamer (Jip)
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 08:31
Ik las effe dat arjo bang was dat zijn kasteel in lingerie kwam te staan. Vanavond zal ik mij gaan beraden over dit vraagstuk
Frits
Frits
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 09:15
Ik kies ervoor om Jip niet te laten stemmen, dit een beetje een random keuze aangezien na de eerste nacht nog zo weinig bekend is. De keuze voor een boer is omdat stemgedrag veel informatie geeft en ik dus de sterkere beroepen graag zie stemmen.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 12:14
Ik wil graag op Jip reageren. Hij vraag me of en waarom ik bang was voor de pyromaan. Overigens weet ik niet hoe ik me een kasteel in lingerie voor moet stellen. Maar dat soort gedachten laat ik graag aan Jip over. 

Ik ben mij terdege bewust dat ik een redelijk sterk beroep heb, getuige ook het feit dat ik de ravenbrief vannacht heb gekregen. Ik kan me daarom voorstellen dat de pyromaan bang is dat deze macht verkeerd wordt gebruikt, en het kasteel in vlammen zet om hier een einde aan te maken. Uiteraard betekent dat niet dat ik blij ben dat Maartje dood is, integendeel. Ze kon met haar rol de weerwolven die een maaltje willen halen voor onaangename verassingen zetten.

Over de ravenbrief wil ik ook nog wel wat zeggen. Ik begrijp dat ik hem de eerste dag krijg. De mogelijk tot gratie verlenen geeft mij een veiligere positie. Toch denk ik dat het zonde zou zijn als ik meteen al mij kracht moet gebruiken. De gratie van de kasteelheer kan later in het spel het verschil maken tussen winst en verlies voor de burgers.

Wat ik Frits nog wil vragen: waarom heb je de burgemeesteres niet haar stemrecht ontnomen. Als er geen doorslaggevende stem is dan gaat er niemand dood wanneer de stemmen staken (tenzij er een zondebok in het spel zit).  Dit verkleint de kans dat er een onschuldige burger wordt doodgestemd. Zeker de eerste dag hebben de ziener en de heks nog beperkte kennis over de rollen en de weerwolven werken juist wel goed samen. 
Verder kan ik je redenering goed volgen trouwens.

Ook wil ik nog even duco's opmerkingen aanhalen: de burgemeesteres is niet dood. Dit kan inderdaad iets zeggen. Het hoeft zeker niet: twee spellen geleden heeft de burgemeester (zij het niet als zodanig) het tot het einde van het spel volgehouden, terwijl hij geen weerwolf was. Ik denk ook dat de weerwolven de burgemeester niet hebben aangewezen (waarschijnlijk althans) omdat de genezer, schout en pyromaan ook weten dat de burgemeester vaak een eerste slachtoffer is.
Wat ik minder goed begrijp is dat er een andere boer dood is.
Abubu
Abubu
Zwerver
Zwerver

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 12:39
Burgers van Wakkerdam,
Ik denk dat ik namens alle burgers spreek als ik zeg dat de tragische dood van Maartje een schokkende gebeurtenis is, die ons kleine dorpje nog lang in zijn greep zal houden. De moordenaars zullen hoe dan ook voor deze vreselijke daad moeten boeten. Mijn hart gaat uit naar de familie en vrienden van de overledene. 
Ik zie het als mijn taak om de andere burgers van Wakkerdam een dergelijk lot te besparen en de schuldigen zo snel mogelijk op te sporen. 
Heeft iemand een vermoeden wie de daders zouden kunnen zijn?
De klaagmuur biedt ons niet veel bruikbare informatie. Verder sluit ik mij bij Duco aan, ook ik ben  nieuwsgierig naar de motivatie van de veldwachter voor zijn keuze.
Over het feit dat ik niet dood ben: ik kan alleen maar zeggen dat ik ook verbaasd ben door de keuze van de weerwolven. Natuurlijk ben ik blij dat ik nog leef; de taak van burgemeester is totaal niet interessant meer als die keer op keer tot een te vroege dood leidt.
avatar
Arkaios
Zwerver
Zwerver

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 13:17
Ik zie dat een aantal mensen zich afvraagt wat mijn redenen waren om PindaPinda de nieuwe boer te maken.
Nou, dat is eigenlijk heel simpel, ik moest dit doen voor ik uberhaupt de discussie had gelezen, en ik had dus nog totaal geen informatie. Dus ik maakte PindaPinda gewoon boer omdat hij als Eindhovenaar natuurlijk als enige een echte boer kan zijn. Er was dus eigenlijk geen echte reden.
Trouwens, ik vind het beroep boer om eerlijk te zijn nog slechter dan zwerver, dus ik denk niet dat we ons hier echt zorgen over hoeven te maken.
Meracy
Meracy
Dorpsgek
Dorpsgek

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 13:29
Nooooo, ik had net een heel bericht getypt en nu is hij weg D: Zucht T_T Ik typ hem zo wel opnieuw.
Meracy
Meracy
Dorpsgek
Dorpsgek

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 13:31
Oh, wacht! Ik heb 'm gelukkig teruggevonden Very Happy
Meracy
Meracy
Dorpsgek
Dorpsgek

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 13:35
Omg, Jip hahahaha xD

Maar nu over de keuze van de weerwolven... Het is inderdaad opvallend dat er een boer is gedood in plaats van de burgemeesteres. Zoals AJ zei kan de burgemeesteres inderdaad door de genezer beschermd zijn, aangezien deze vaak het eerste slachtoffer is. Het is echter niet zeker of onze burgemeesteres onschuldig is en of de genezer het noodzakelijk vond om haar te beschermen, maar de wolven zouden het zekere voor het onzekere genomen kunnen hebben. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn dat (een van) de wolven op het burgemeesterschap azen. Het maakt namelijk niet uit of de burgemeester of een boer dood gaat, de zwerver zal dan sowieso boer worden. Maar dit lijkt me alleen een logische verklaring als er veel weerwolven zwerver zijn (ik zou dan eerder een sterker beroep proberen te bemachtigen, maargoed) of als er zowel een zwerver als de veldwachter een weerwolf is. Ik zie net dat Arkaios gereageerd heeft, dus nu moet ik mijn bericht aanpassen. Ik snap dat de keuze van de veldwachter in de eerste ronde heel random kan zijn. Ik verdenk hem ook niet zozeer, maar ik sluit niets uit.

Op het moment zit ik trouwens niet te denken om de biecht af te nemen. Er is nog niet zoveel bekend en ik wil mijn kracht niet verspillen. Het zou namelijk het beste zijn als we een weerwolf of de fluitspeler kunnen ontmaskeren als we echt iemand verdenken.
Tram Anh
Tram Anh
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 14:16
Allereerst, wil ik zeggen dat ik het zeer spijtig vind, dat Maartje het eerste slachtoffer is geworden van deze brute wolvendaad (althans, ik neem aan dat haar dood door wolven toedoen is). 

Het is vrij tragisch  dat het zo moet lopen. De klaagmuur verschaft ook helemaal niks bruikbaar, kortom eerste nacht we weten vrij weinig. Ik kan als zwerver ook vrij weinig doen helaas, alleen stemmen. Prioritieit is om een weerwolf uit te schakelen natuurlijk.
Frits
Frits
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 14:21
Dat een boer dood is kan inderdaad betekenen dat de wolven op het burgemeesterschap azen en ze zich dus onder de zwervers bevinden. Dit helpt ons helaas niet heel veel verder aangezien de kans dat tenminste 1 wolf een zwerver is wel erg groot is. Wat de burgers onder ons die mijn wiskunde lessen hebben gevolgd natuurlijk met een mooie berekening zouden kunnen laten zien Razz
Dat ze niet meteen voor een sterk beroep zijn gegaan kan zijn doordat ze daar niet meteen de aandacht op willen vestigen, aangezien de nieuwe kasteelheer/biechtvader/schoolmeester etc. dan waarschijnlijk snel onder loep genomen gaan worden. Ze kunnen die beroepen natuurlijk ook al hebben geinfiltreerd.

@AJ

Ik heb niet voor de burgemeesteres gekozen juist omdat die de doorslaggevende stem heeft. Dit maakt de burgemeesteres machtiger dan de andere boeren, zeker later in het spel. Zeker de eerste ronde wil ik nog niet een belangrijke bron van informatie (stemgedrag) weghalen bij de machtigere personen.
Een gelijke stemming gebeurd niet zo heel vaak op dag 1, dus de kans dat hierdoor door de doorslaggevende stem van de burgemeesteres iemand doodgaat weegt er in mijn ogen niet tegenop.
Meracy
Meracy
Dorpsgek
Dorpsgek

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 14:45
We komen inderdaad niet veel verder. Zelfs als er onder de zwervers een weerwolf zit, weten we niet wie. Het zou inderdaad een slimme zet zijn om niet meteen de machtigste beroepen te bemachtigen. Maar of dit het geval is, kunnen we nu ook nog niet met zekerheid zeggen.
Ik ben het er ook mee eens dat we het stemgedrag van de burgemeesteres beter mee kunnen nemen deze ronde.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 15:29
Dankje Frits voor je snelle antwoord. Enig nadenken doet mij beseffen dat het inderdaad niet handig was om voor Abubu te kiezen (als je voor een boer kiest). Als er niemand doodgaat, dan speel je met name de fluitspeler in de kaart.

Meracy geeft aan geen biecht te willen doen en dat kan ik goed volgen. Als je nu de biecht gebruikt zou dat een random gok zijn (tenzij ze weerwolf is, maar dan is die informatie niets waard en worden de weerwolven alleen maar sterker). Dit zou dan een kans geven van 5/11 (~45%) dat je op een weerwolf of de fluitspeler stuit. Ze kan nu nog niks doen op basis van stemgedrag of andere info (tenzij ze die al heeft, maar dan is die biecht onzin). Ik hoop wel dat we de volgende ronde een biecht komt...

Verder hoor ik erg vaak dat een zwerver een weerwolf zou kunnen zijn. Ik neem aan dat men daarmee bedoelt: iedereen die afgelopen nacht zwerver was, dus ook pindapinda. Ik denk dat de wolven er wel baat bij hebben op de langere termijn als een van hen een boer is. Tegen het eind van het spel wordt de burgemeester steeds machtiger t.o.v. de rest. Maar er kan ook een hele andere reden zijn dat er een boer is opgegeten (waarschijnlijk), dus ik weet het nog even niet.
Abubu
Abubu
Zwerver
Zwerver

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 16:17
Ik ben er ook nog niet uit. Maar het kan inderdaad mogelijk zijn dat er een weerwolf onder de zwervers is, en dat er een boer gedood is om een hogere positie te kunnen bemachtigen. Om welke zwerver het dan precies gaat is mij een raadsel, dus dat zou dan een pure gok zijn. Wat de veldwachter betreft - het lijkt me inderdaad logisch dat je helemaal aan het begin van het spel maar een beetje op je gevoel afgaat.
Civ
Civ
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 16:24
Zoals gebruikelijk aan het begin van een nieuw spel, weten we heel weinig. Het feit dat slechts een boer overleden is, niet een kasteelheer o.i.d., vind ik verdacht. Je zou verwachten dat de lupi de sterkste beroepen snel willen neutraliseren. Het argument dat de wolven niet in de schijnwerpers willen staan door goede beroepen over te nemen, neem niet weg dat ze graag burgers van de beroepen af willen hebben. Ook hoeft Arkaios niet bij de wolven te horen: de kans dat een wolf het nieuwe beroep krijgt is dan niet zo super groot (iemand zin dit te berekenen?). 

Al met al vind ik het verdacht dat geen machtige mensen zijn opgegeten, omdat dit altijd voor de wolven nuttig is, ook als ze het beroep nemen niet overnemen.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 16:35
Ik kan je redenering niet helemaal volgen. 
Die berekening die je vroeg moet uitgaan van het aantal zwervers dat weerwolf is. Ik wil wel even wat rekenwerk verrichten, maar ik denk dat de psychologische benadering nu beter werkt dan de getalsmatige.

Verder zeg jij dat de weerwolven beroepen willen "opruimen" zonder ze zelf in te nemen. Dit kan niet zolang er nog een veldwachter en minimaal één zwerver zijn. Dan wordt zo'n beroep toch meteen weer ingevuld door een andere burger (dus heeft het voor de weerwolven totaal geen zin). Als de weerwolven zoiets van plan zijn, dan zouden ze de veldwachter moeten opeten.

Ik neem trouwens aan dat je met de sterke beroepen bedoelt: de schoolmeester, kasteelheer en biechtmoeder.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 16:47
Volgens Jip ben ik hier trouwens bang voor:
dag 1 Fyibo9
Meracy
Meracy
Dorpsgek
Dorpsgek

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 18:10
Hahahaha, bedankt voor het plaatje AJ XD
SilentScreamer (Jip)
SilentScreamer (Jip)
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 18:15
Hahahahaha arjo, nice!

Helaas is mij het stemrecht ontnomen. Het enige wat ik kan doen is jullie de goede kant ol bewerken. Ik denk dat ik deze ronde maar toekijk, gezien het feit dat ik niets kan weten over wat er deze nacht gebeurd is. Heb wel moeten lachen om de klaagmuur.

Toch ga ik lekker tegen mijn bericht in, speculeren: abubu is niet dood, toch is er een boer dood. Er is dus een slap iemand vermoord. Waar deze angst van de wolven vandaan komt snap ik niet, en het lijkt me vreemd als een burger met speciale krachten (heks, genezer) hiervoor gezorgd heeft. Desalniettemin eist niemand dat abubu verdacht is. Mij lijkt het dan dat abubu een wolf is... Of kijken de wolven nog even de kat uit de boom?
Meracy
Meracy
Dorpsgek
Dorpsgek

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 18:16
Ik denk trouwens dat Civ bedoelde dat de wolven graag de burgers van de sterke beroepen af willen hebben, zodat ze die zelf vervolgens in kunnen nemen. Anders snap ik zijn redenering ook niet.
Meracy
Meracy
Dorpsgek
Dorpsgek

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 18:20
Abubu zou zeker een wolf kunnen zijn, maar het is niet zo dat er elke keer in de eerste nacht de burgemeester opgegeten wordt. Daarnaast zou ik het raar vinden als de wolven een boer opeten terwijl ze een burgemeesteres onder hen zouden hebben.
SilentScreamer (Jip)
SilentScreamer (Jip)
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 18:47
Daar heb je wel gelijk in, desalniettemin kan ik me niet voorstellen dat de wolven burgemeester willen worden. Ik denk dat er een slappe rol gekozen is zodat de sterke verdacht kunnen worden gemaakt...
Fitzwilliam Darcy
Fitzwilliam Darcy
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 19:07
Als ik dit zo samenvat komt het hierop neer:
We weten niets, de klaagmuur helpt ons ook niet verder.
Maar we speculeren over de mogelijke motieven die de weerwolven hebben om een boer op te eten.

Klopt dit een beetje?
Fitzwilliam Darcy
Fitzwilliam Darcy
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 19:09
Maar beste kasteelheer en burgemeesteres, is het niet een idee om een der weerwolven gratie te verlenen, mits hij of zij ons vertelt wie de andere weerwolven zijn?

En zonder gekheid, de enige reden die ik kan bedenken waarom de weerwolven een boer opaten, maar niet de burgemeester, is omdat er ten minste een zwerver bij de weerwolven zit, die ze langzaam maar zeker naar het ambt van burgemeester willen schuiven.
Pindapinda
Pindapinda
Zwerver
Zwerver

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 19:20
Hee, ik ben nieuw in dit spel en zal daarom niet helemaal meelopen met de meta maar ik wil toch wel even wat kwijt.

Over het algemeen schijnt iedereen het over eens te zijn dat het gek is dat er geen sterke beroepen vermoord zijn maar juist een (zwakke) boer. Er wordt opgemerkt dat de burgemeester lategame supergoed is en dat daarom de weerwolven misschien wel zwervers zijn die op het burgermeesterschap azen.
Echter, als ik het goed begrijp, is de burgermeester in het begin van het spel dus niet zo sterk dus zouden de weerwolven (als ze zwervers zijn) juist een "sterk" beroep willen vermoorden voor het begin van het spel. Ik realiseer me dat dit praatje ook kan worden opgevat als een manier om de aandacht van mezelf af te leiden (ik was immers zelf tot voor kort een zwerver). Ik ben het met Arkaios eens dat boer niet per se beter is dan zwerver (alhoewel ik niet klaag over dat dak boven mijn hoofd Razz). Mijn theorie (niet veel meer dan losse vingerwerk want eerste dag enzo Razz) is dat er al een hoop weerwolven op de sterke functies zitten en niet willen dat burgers op de overige terecht komen.

Natuurlijk ken ik jullie standaardstrategieen niet, maar ik vond het wel dat deze theorie gehoord moest worden en ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Groetjes,

D'n Eindhovener Boer
Civ
Civ
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 20:31
AJ schreef:Verder zeg jij dat de weerwolven beroepen willen "opruimen" zonder ze zelf in te nemen. Dit kan niet zolang er nog een veldwachter en minimaal één zwerver zijn. Dan wordt zo'n beroep toch meteen weer ingevuld door een andere burger (dus heeft het voor de weerwolven totaal geen zin). Als de weerwolven zoiets van plan zijn, dan zouden ze de veldwachter moeten opeten.

Ik neem trouwens aan dat je met de sterke beroepen bedoelt: de schoolmeester, kasteelheer en biechtmoeder.

Meracy schreef:Ik denk trouwens dat Civ bedoelde dat de wolven graag de burgers van de sterke beroepen af willen hebben, zodat ze die zelf vervolgens in kunnen nemen. Anders snap ik zijn redenering ook niet.

Ja, jullie hebben gelijk. Ik was vergeten dat de veldwachter gewoon weer nieuwe burgers kan aanwijzen voor de beroepen, dus ze zullen eerst de veldwachter Arkaios moeten eten, voordat dit plan kan worden uitgevoerd. Dus mijn idee klopt niet. Dan zou het goed kunnen dat weerwolven zich ook onder zwervers bevinden.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 20:40
In wouters voorstel zie ik niks.. Mijn mogelijkheden tot het verlenen van gratie wil ik graag bewaren en bovendien voor een burger. Trouwens, ik kan het heel leuk beloven maar ik kan nooit worden gedwongen iemand daadwerkelijk gratie te verlenen. Ik denk niet dat een weerwolf het risico wil lopen dat die erbij wordt gelapt. Als zich een weerwolf meldt nu, dan moeten we denk ik gewoon allemaal op op hem stemmen en zeker geen gratie verlenen.

Verder ziet het verdenkingsplaatje er grofweg als volgt uit (pindapinda reken ik voor het gemak tot de zwervers):

Sterke beroepen en burgemeester wijzen naar de zwervers
Zwervers wijzen naar de sterke beroepen
Boeren wijzen naar de burgemeester

Nou moet ik zeggen dat ik van sommige zwervers nog weinig hierover gehoord heb. Met name Tram Anh en maurienttje hebben nog niet echt inhoudelijk aan de discussie bijgedragen. Maar misschien hadden ze nog niet zoveel tijd.

Om Stefans vraag te beantwoorden:
Zwervers zijn denk ik beter dan boeren:
- Ze kunnen niet de ravenbrief krijgen (=2 stemmen tegen)
- Ze kunnen niet door de schoolmeester worden aangewezen (=geen stemrecht)
- Ze kunnen niet door de schout worden aangewezen (dan wordt elke beroepsactie gehinderd)
Het nadeel daarvan is dat de schout ze ook niet tegen beroepsacties kan beschermen.
Fitzwilliam Darcy
Fitzwilliam Darcy
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

ma 19 mei 2014, 22:51
Beste AJ,

zoals je wellicht doorhad door de tweede regel te lezen van mijn bericht, was dat geen serieuze opmerking.
avatar
Arkaios
Zwerver
Zwerver

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 10:44
Beste AJ,

Ik weet niet zeker of het zo'n goed idee is om je gratie zo lang mogelijk te bewaren.
Als je het mij vraagt is de kans dat er een burger gelyncht wordt juist het hoogst in het begin van het spel, als er relatief nog veel burgers zijn en bovendien de ziener en de biechtmoeder nog geen informatie hebben verzameld. Je zegt dat je je gratie wil bewaren voor een burger, maar hoe denk je dat later in het spel beter te kunnen doen dan nu? Volgens mij vormt het beroep kasteelheer meer gevaar voor de burgers in handen van een weerwolf dan dat het goed doet in handen van een burger.
Overigens ben ik het met je eens dat zwervers beter zijn dan boeren (voorlopig in ieder geval), maar waarom verdenkt dan iedereen de zwervers?


Laatst aangepast door Arkaios op di 20 mei 2014, 11:52; in totaal 1 keer bewerkt
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 11:43
woow, begint iedereen nu met beste AJ?

@Arkaios: momenteel heb ik nog geen flauw idee wie de burgers zijn. De volgende dagen is het mogelijk om alle eerdere berichten, gebeurtenissen, stemgedrag etc. te analyseren. Misschien zegt de biechtmuur dan iets zinnig en/of laat de ziener iets los. Bovendien is de kans dat er nu niet een burger wordt doodgestemd helemaal niet zo heel klein. Als er 4 weerwolven en een fluitspeler zijn, zijn 5 van de 12 mensen niet te goeder trouw.

Het is trouwens niet zo dat de zwervers allemaal verdacht worden. Er is alleen door sommige mensen geopperd dat het waarschijnlijk is dat minstens één zwerver een weerwolf is. (Dit is kansrekeningtechnisch trouwens ook zo (ongeveer 80%)). Dit omdat dit kan verklaren waarom er een boer is doodgegaan vannacht. Namelijk, omdat de weerwolven op termijn de burgemeesterspositie in willen nemen.

Ik ben hier zelf nog niet zo zeker van. Ik zou eigenlijk TA en maurienttje hier weleens over willen horen.
Duco
Duco
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 13:01
Civ schreef:Ja, jullie hebben gelijk. Ik was vergeten dat de veldwachter gewoon weer nieuwe burgers kan aanwijzen voor de beroepen, dus ze zullen eerst de veldwachter Arkaios moeten eten, voordat dit plan kan worden uitgevoerd. Dus mijn idee klopt niet. Dan zou het goed kunnen dat weerwolven zich ook onder zwervers bevinden.

Hier zegt Victor toch daadwerkelijk iets heel belangrijks:
als veldwachter Arkaios burger is, en de weerwolven hebben géén sterke beroepen, dan moeten ze eerst zijn vertrouwen winnen, om kans te maken later op goede beroepen, maar dan hadden ze waarschijnlijk ook een sterk beroep opgegeten.
Als Arkaios een weerwolf is, en de weerwolven hebben verder géén sterke beroepen, dan zou hij blijven leven, om de weerwolven alsnog van goede beroepen te voorzien (maar dan was er vannacht waarschijnlijk iemand met een sterk beroep opgegeten).
Als Arkaios burger is, maar de wolven hebben al sterke beroepen, dan was hij waarschijnlijk opgegeten, zodat de burgers geen sterke beroepen meer kunnen krijgen.
Als Arkaios weerwolf is, en de wolven hebben al sterke beroepen, dan was er deze nacht waarschijnlijk een zwak beroep opgegeten (aangenomen dat de weerwolven dan álle sterke beroepen hebben).

Een conclusie of beschuldiging wil ik hieruit niet trekken, ik ben daar ook niet zeker van.

Verder wil ik Arjo's opmerking: 'Boeren wijzen naar de burgemeester' per direct ontkrachten, dat doe ik niet, weet niet waar je dat vandaan gehaald hebt.

Sterker nog, als de wolven een boer doodgemaakt hebben om later de burgemeesterspositie over te willen nemen, dan betekent dat dat de huidige burgemeesteres géén weerwolf is. Ook zou dat pleiten dat de huidige boeren minus Pindapinda (ja, daar bedoel ik mijzelf mee, maar ook mijn collega's natuurlijk) ook geen weerwolven zijn.
maurienttje
maurienttje
Boer
Boer

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 13:57
hooii,

Blijkbaar moet ik ook wat zeggen.
Dat heb ik hierbij gedaan XD.

Ik ben het met AJ eens dat een zwerver zijn nog helemaal zo slecht nog niet is.
Freedom !!!!!!! Zo vrij als een vogel Very Happy .

hmmm, geen idee wat ik nog meer moet zeggen.
Ik heb geen idee wie de weerwolven zijn of wie de fluitspeler is. Het enige wat ik weet is dat ik onschuldig ben XD.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 14:15
Ik voegde er niet voor niets het woord grofweg aan toe, want zo zwart-wit was het nou allemaal ook weer niet. Ik concludeer dat Duco dus niet de burgemeester verdenkt.

Ik baseerde het idee dat de boeren (minus Pindapinda), daarmee dus Duco en Jip, de burgemeester beschuldigen uit de volgende uitspraken: 
Duco schreef:Ik wil wel opmerken dat ik het bijzonder vind dat onze burgemeesteres nog leeft, de geschiedenis leert dat de burgemeester toch een gewild doelwit is voor weerwolven, tenzij.....
SilentScreamer (Jip) schreef:Toch ga ik lekker tegen mijn bericht in, speculeren: abubu is niet dood, toch is er een boer dood. Er is dus een slap iemand vermoord. Waar deze angst van de wolven vandaan komt snap ik niet, en het lijkt me vreemd als een burger met speciale krachten (heks, genezer) hiervoor gezorgd heeft. Desalniettemin eist niemand dat abubu verdacht is. Mij lijkt het dan dat abubu een wolf is... Of kijken de wolven nog even de kat uit de boom?

Verder neem ik aan dat Duco alleen maar blij kan zijn als mensen denken dat hij geen weerwolf is.

Het kan trouwens nooit zo zijn dat de weerwolven zowel de veldwachter als alle sterke beroepen onder hen hebben (als je daartoe rekent de kasteelheer, biechtmoeder, kwakzalver en schoolmeester), want er zijn hoogstwaarschijnlijk maar 4 weerwolven (eerder 3 dan 5).

Uit jouw eerste verhaal haal ik nog wel iets interessants. Het zou een goed idee kunnen zijn om Arkaios door de biechtmoeder door te laten lichten. Ook als hij geen weerwolf is, levert dat nuttige informatie op. Ik heb echter begrepen dat Meracy hier nog niet aan wil, of wil ze misschien toch wel?
Fitzwilliam Darcy
Fitzwilliam Darcy
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 16:36
AJ schreef:
(...)
Het is trouwens niet zo dat de zwervers allemaal verdacht worden. Er is alleen door sommige mensen geopperd dat het waarschijnlijk is dat minstens één zwerver een weerwolf is. (Dit is kansrekeningtechnisch trouwens ook zo (ongeveer 80%)).
(...)

Zou je deze berekeningen ook met ons willen delen?
Tevens wil ik opmerken dat dit zou moeten gelden voor elke willekeurige deelverzameling van 3 (tenzij je bent uitgegaan van 4  zwervers) mensen.
Fitzwilliam Darcy
Fitzwilliam Darcy
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 16:56
Uitgaande van 4 weerwolven tussen onze levende mensen geldt:
P(minstens 1 der zwervers is een weerwolf) = 1 - P(geen der zwervers is een weerwolf).
Uitgaande dat er een discreet aantal zwervers weerwolf is.

Om achter de laatste kans te komen, kunnen we kijken naar alle mogelijke keuzes van 4 mensen uit de 12 nog levende mensen, dat zijn er 495, de berekening laten we over aan de lezer.
Spoiler:
Maar nu willen we alleen weerwolven tussen de niet zwervers, dus dat is 4 mensen uit 9 mensen, dat zijn 126 combinaties. \\
Deel nu 126/495, en dan krijg je P(geen der zwervers is een weerwolf) ~0.25, dus dan komt er een kans van 75% uit.
Gaan we echter uit van 4 zwervers, dan moeten we 4 weerwolven uit 8 mensen plukken, en dat kan op 70 manieren.
Dan wordt P(minstens 1 der zwervers is een weerwolf) = 1 -70/495 ~ 86%.
Maar goed, neem in plaats van zwervers bijvoorbeeld de boeren, en je krijgt dezelfde personages, of neem 1 zwerver, de kasteelheer, 2 boeren en de biechtmoeder en de kans dat er ten minste 1 van hen een weerwolf is, is alweer gestegen tot boven de 90% Surprised.

Maar de kans dat een specifieke zwervers weerwolf is, is slechts 33%, en die is gelijk voor iedereen in het spel, dus ik weet niet of kansrekening enig nut heeft.


Laatst aangepast door Fitzwilliam Darcy op di 20 mei 2014, 16:58; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Hide werkte niet als code)
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 17:01
Zeker, dat klopt. Het was trouwens slechts een uitspraak ter ondersteuning en niet als losstaand argument (want dat zou echt grote onzin zijn).  Ik ben uitgegaan van 4 zwervers: Stefan was ook een zwerver ten tijde van de moord, dus vandaar. Ik heb ook aangenomen dat er 4 weerwolven zijn.
De kan dat een persoon een weerwolf is, is 4/12=1/3. De kans om geen weerwolf te zijn is dus 2/3. De kans dat 4 personen allemaal geen weerwolf zijn is dus (2/3)^4 = 16/81. De kans dat dit niet waar is, is dus 1-16/81 = 65/81 ~ 80%.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 17:08
Ik ben het met je eens dat deze cijfermatige benadering niet heel sterk is. Bovendien is 80% niet zo goed als zeker ofzo. Ik vind de inhoudelijke argumenten veel belangrijker.
maurienttje
maurienttje
Boer
Boer

dag 1 Empty Re: dag 1

di 20 mei 2014, 19:21
ojee, wiskunde .....
Civ
Civ
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 10:30
Wiskunde stinkt! Kansrekening al helemaal! Ik zeg dat P(jullie zijn allemaal weerwolven) = 1. Ik ga dit spel nooit winnen Sad
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 13:06
Heel goed dat iedereen opmerkt dat de wiskundige benadering niet handig is. Dat had ik namelijk zelf ook al geconcludeerd. Ik (en de rest volgens mij ook) heb echt te weinig informatie om een idee te krijgen wie de weerwolven en fluitspeler zijn. Ik vind het aannemelijk dat er onder de zwervers een weerwolf zit. De boeren (Duco en Jip) vind ik minder verdacht.
Van de zwervers vind ik dat maurienttje en Tram Anh niet veel in hebben gebracht. Ik vermoed dat de weerwolven zich ook op de vlakte houden en zo hopen de dans te ontspringen. Tram Anh zal ik sparen omdat ze gisteren jarig was Razz. Bovendien was het twee spellen geleden ook zo dat maurienttje zich erg stil hield en toen was ze een weerwolf.
Een goede argumentatie is het niet, dus val me daar alstublieft niet op aan. Wel wil ik graag betere argumenten horen om op een bepaald iemand te stemmen, als die er al zijn.
Frits
Frits
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 13:25
Ik zat er zelf ook over te denken om voor een zwerver te gaan, maar er is weinig zekerheid en ik heb nog geen idee voor wie precies. Niemand is tot nu toe erg opgevallen of heeft zich verdacht gemaakt in mijn ogen. Als dat zo blijft zal de stemming waarschijnlijk deels willekeurig zijn, wat erg jammer is aangezien daar dan misschien ook wat minder over te concluderen valt.
SilentScreamer (Jip)
SilentScreamer (Jip)
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 13:46
Ik kan arjo goed volgen. Ik ben het met hem eens dat maureen zich tot nu toe het meest verdacht maakt. Als ik had mogen stemmen had ik maureen gekozen.
Fitzwilliam Darcy
Fitzwilliam Darcy
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 15:05
Ik zie alleen niet in waarom maurienttje verdachter is dan tram anh of pindapinda.
Als Silentscreamer (jip) mij dat zou kunnen uitleggen, zou ik dat fijn vinden, anders zal ik het lot aanwenden om een van hen uit te zoeken.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 15:58
Nogmaals, het is omdat ik een zwerver uit moet kiezen, niet omdat ik maurienttje extreem verdacht vind.
Civ en Pindapinda hebben nog wel aan deze discussie bijgedragen. Tram Anh en maurienttje niet echt. Daarom wil ik voor een van de laatste twee gaan. Mijn keuze gaat dan naar maurienttje omdat Tram Anh gisteren jarig was, ergo eigenlijk alleen om te voorkomen dat ik random moet kiezen.
Frits
Frits
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 16:56
Zelf neig ik meer naar Pindapinda. Als de wolven echt een boer hebben opgegeten in de hoop een burger tot weerwolf te maken lijkt me dit de beste keuze. Immers:
- Als Arkaios een burger is de keuze om Pindapinda tot boer te maken hoogstwaarschijnlijk random en heeft Pindapinda dezelfde kans om wolf te zijn als de andere zwervers.
- Als Arkaios een wolf is kan een medewolf tot boer hebben gemaakt, wat Pindapinda een hogere kans geeft om een wolf te zijn.
Dit bij elkaar geeft Pindapinda in mijn ogen een net iets hogere kans om weerwolf te zijn en dit is voor mij een betere redenering dan wie meer heeft gepost, aangezien dit sowieso wisselt tussen mensen.

Deze theorie is zeker niet waterdicht en ik weet helemaal niet zeker of Pindapinda een wolf is. Als de wolven een ander motief hadden dan we aannemen valt het helemaal in het water, maar op basis van de ongeveer 0 informatie die we hebben neig ik maar hiernaartoe.
AJ
AJ
Dorpsoudste
Dorpsoudste

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 17:10
Ik kan me wel vinden in jouw redenering ja. Sowieso lijkt enige unanimiteit me een goede zaak. Anders krijgen de weerwolven het makkelijk omdat de burgers te verspreid stemmen. 
Daarnaast geeft kennis over de rol van Pindapinda ook kennis over de rol van Arkaios als ik jouw verhaal doortrek.
Fitzwilliam Darcy
Fitzwilliam Darcy
Burger
Burger

dag 1 Empty Re: dag 1

wo 21 mei 2014, 17:50
Geenszins beweer ik dat jij Maurienttje verdachter vindt AJ.
Het is enkel dat Silentscreamer (jip) zegt dat hij Maurienttje verdachter vindt, en naar zijn redenen was ik benieuwd.
Maar het verhaal van Frits is zeker plausibel, dus dan wordt dat bij deze mijn leidraad.
Gesponsorde inhoud

dag 1 Empty Re: dag 1

Terug naar boven
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum